Hur Artificiell Intelligens kan hjälpa dig att bli en Thought Leader

Thought leadership är ett sätt att bygga en relation med prospekt baserat på kunskap – inte på produkter och tjänster.

Sedan sociala medier blev de nya kommunikationskanalerna på internet har många maximerat olika plattformars potential för att bli experter inom sina specialområden. Otaliga yrkesverksamma inom olika nischer och branscher har blivit kända namn och ikoner som deras följare ivrigt följer för djupa insikter, branschkunskap, guldkorn och vägledning inom ett specifikt område.

Mer intressant är det faktum att dessa thought leaders kanske inte har gått på fina universitet. Trots det har de över tid uppnått spektakulära resultat genom att följa principer som har gett önskat resultat. Dessa önskade resultat har dock inte kommit enkelt för de tusentals personer som nu måste vända sig till dessa experter för deras erfarenhet och vägledning för att uppnå samma resultat.

Vem är en Thought Leader?

Thought leadership är långt ifrån ett modeord som de flesta tror. Istället är det en viktig del av content marketing, försäljning och karriär. Det spelar ingen roll om det handlar om personlig branding eller affärsverksamhet. Thought leadership-innehåll placerar dig i en bättre position för att kommunicera effektivt med din målgrupp. Det är där en thought leaders skicklighet kommer till sin rätt.

Thought Leadership

Så, vem är då en thought leader?

En thought leader är någon som har gott anseende för att erbjuda expertvägledning och insikter genom sin kunskap, erfarenhet eller passion inom sitt expertområde eller affärsverksamhet genom att konsekvent svara på frågor som finns i sina målgruppers tankar.

Det handlar om att ha ett positivt rykte och vara personen att vända sig till så länge det handlar om det kunskapsområdet. Varför tror du att människor ser upp till Gary Vaynerchuk, Dan Lok, Elon Musk, Jack Ma, Jeff Bezos osv.?

Det beror inte bara på att de har ett positivt rykte på grund av hur framgångsrikt de har hanterat och bedrivit sina företag, utan också på hur lätt de gör det för konsumenter att konsumera deras innehåll.

Rollen för innehåll som en Thought Leader

Thought leadership som ett affärskoncept är i hög grad beroende av innehåll. Innehåll är det säkraste sättet att bygga relationer med prospekt och befintliga kunder. Innehåll driver kunskapen och främjar förtroendet hos din publik. Det är viktigt att ha en innehållsplan på plats för att bli en thought leader.

Att bara ha en innehållsplan räcker inte om du inte vet vilken din målgrupp är – att känna till din publik gör det lättare att anpassa innehållet på ett sätt som de kan konsumera och förstå. Därmed byggs förtroendet eftersom ju mer kunskap och insikter du delar med dig av, desto starkare blir förtroendet. Det behöver inte finnas några dolda avsikter – bara du som genuint delar insiktsfull kunskap inom din nisch.

När din publik är känd är det nödvändigt med en innehållsplan eftersom den hjälper till att skapa varierat innehåll i olika format. Det spelar ingen roll om det är innehåll på dina sociala medieplattformar, blogginlägg, artiklar eller nyhetsbrev. En innehållsplan gör det möjligt att konsekvent informera och upplysa din publik.

Där Thought Leadership möter Artificiell Intelligens

Visste du att de flesta branschledare misslyckas med att maximera thought leaderships potential som en form av content marketing? Ofta hamnar de i kategorin där de är osäkra på vilket innehåll de ska publicera och när de ska publicera det. De tycker att det inte är tillräckligt annorlunda jämfört med vad som redan finns på internet när de väl gör det. Detta är några av de vanligaste missuppfattningarna som hindrar branschexperter från att utnyttja thought leadership som en form av content marketing.

Även om innehåll är avgörande för att bli en thought leader inom vilken bransch som helst är det viktigt att påpeka att inte alla branschexperter kan skapa sin egen innehållsplan. De flesta har inte ens tillräckligt robusta team för att hantera ansvaret för en innehållsplan. Detta gör resan krävande och nästan omöjlig för branschexperter som har svårigheter med att skapa innehåll.

Men denna klyfta kan överbryggas med användning av artificiell intelligens för att skapa innehåll. Ja, du läste rätt!

Artificiell intelligens som ett tekniskt verktyg kan användas sömlöst för att uppnå önskade resultat, inklusive innehållsskapande. Artificiell intelligens kan beskrivas som simuleringen av mänsklig intelligens i maskiner, programmerade att tänka som människor och återskapa deras handlingar. Dessa maskiner uppvisar egenskaper kopplade till den mänskliga hjärnan, som lärande och problemlösning. Det unika med artificiell intelligens är dess förmåga att rationellt tänka och vidta åtgärder med högst sannolikhet att uppnå ett specifikt mål.

Tack vare AI behöver du inte kämpa för att bli en thought leader. Artificiell intelligens hjälper dig att påskynda resan.

Få hjälp med din hemsida!

Har du en hemsida som inte genererar tillräckligt med trafik eller leads?
Låt oss hjälpa dig att ta den till nästa nivå.

Flera intressanta inlägg

Få hjälp med din webbsida

Låt oss ta ett förutsättningslöst möte.